so this is christmas?

julen
jul
jag har aldrig varit julfanatiker
varför?

julen o jag kommer inte överäns
kännslan av jul är uppskrytt
julens budskap försvunnit

julen syfte är numera paketer, god mat, och allt det andra runt julen
men vad ÄR jul?
jul är firandet av jesu födelse

Men hur många kommer ihåg jesus i julens förberedelser?
och ännu mindre i julens firande...
kanske han får en liten bön innan maten, men hur många säger;

"tack jesus!
tack för att du valde att komma till oss denna dagen!
tack att du sa dig villig att börja din resa mot lidelsen och reddningen!"


Nej, för mig är den perfekta jul en vecka av faste och bön.
Gemenskap med kärlek som gåva.
Den största present som du kan ge är kärlek till en annan...
Kärlek i form av ord, i form av en kram, eller bara en blick som säger;
du betyder nåt!

Jul har tappat sitt syfte...
Tyvärr alla ni som älskar mys-jul; det handlar inte om mys...

Men  man kan inte förändra en tradition i sverige idag...
Så jag får leva med min jul i mitt utopia...

Love/m

Kommentarer
Postat av: Jossan

Det är sant att vi många gånger fokuserar på helt fel saker här i livet. Jesus dog för oss och det är det största som någonsin hänt. Men samtidigt tror jag att Gud vill att vi ska kunna få ha det mysigt och trevligt här på jorden. Men jag förstår dina tankar.

Den fria viljan kan vara jobbig, skulle vara enklare kanske om allt var förutbestämt, men frågan är ju hur kul man hade haft det då. Om allt bara är förutbestämt så finns det egentligen ingen vits med något. Kanske.

Ha ett fint lov nu Mikael! God jul!

Postat av: Johanna

läs julevangeliet varje julafton, läs det, begrunda det, be. tacka för allt han gjort, gör.
denna tradition har vi tagit till oss, den är värd mycket,

julens budskap har fallit bort med åren, men för det ska vi inte underskatta julen. vi ska istället prata om den å reflektera över allt som har med den att göra. prata med människor om julens budskap.
Varför firar du jul?

God jul! :) /jo

2006-12-21 @ 20:09:28
URL: http://johannasten.blogg.se
Postat av: Johanna

jag förstår dina tanka om julen, Mikael.. för många har betydelsen av julen verkligen blivit snevriden. men det finns de som fortfarande firar julen med Jesus i centrum. sant att han inte får all den uppmärksamhet han förtjänar på sin födelsedag, vi gör mycket annat också. men samridigt: han är värd vår uppmärksamhet 24.7!! får han all den uppmärksamhet han förtjänar i vardagen?

att ge julklappar har för människan blivit ngt aldeles för stort! men det kan faktiskt vara en bra bild på att Gud gav det finaste han hade till oss människor.

Julebn är en tid av glädje (som det du skrev till mig..) en tid av gemenskap, lycka...
så vill jag fira min jul :)

Gud välsigne dig Mikael och ha ett underbart lov!
God Jul! :D

2006-12-22 @ 16:45:40
URL: http://johannawerner.blogg.se
Postat av: Anonym

Skönt att jag inte är ensam om att inte vara speciellt förtjust i julen.

2006-12-23 @ 15:42:17
URL: http://realize.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback