lost in tribulation

Du felfria vedermöda

alla kan vi ha en dålig dag
men vi reser oss dagen därpå
för sanningen ligger i vår seger
vårt öde vilar där

att inte våga kan vara klokt, för övermod för ofta ut på vilsna vägar
att fega ur kan ibland kräva mer mod än att bara hänga på
att tänka innan man handlar är ord som inte kan sägas ofta nog
att riskera allt för inget, är ganska meningslöst, ja fullständigt dummdristigt

min vän, ibland kan illusionen vara ett bättre liv
iblan kan verkligheten vara för eländig
kanske man ska sluta tänka, slippa filosofins möda
bara leva som alla andra, leva en lögn

du kanske nu skyr mina ord,
för jag prydar inte på verkligheten
jag är en realist, på gott och ont
men det gör mest ont

hur ska du kunna tömma hela ditt sinne?
förändra alla åsikter du kommit fram till?
sanningen är att världen är usel och fördärvad
och hoppet för världen hänger i en mkt tunn tråd
den tråden heter tro...
shadows taking over..


"Tänd intet ljus i denna svarta kväll,
då rymden själv är som ett skjutet spjäll
och ingen Mikael med heligt svärd
vill klyva skyn för hjärtats himmelsfärd."

/ur "Svart Jul" av Erik Axel Karlfeldt




Love/m


Kommentarer
Postat av: atoossa

micke leee, jag finns ju :) skriv ett hejdundrande glad dikt så kommer du må braaa i magen, förövrigt så får du fram tårarna i dina texter, magnefikt!

Postat av: Anonym

Otroligt.
""du kanske nu skyr mina ord,
för jag prydar inte på verkligheten
jag är en realist, på gott och ont
men det gör mest ont

hur ska du kunna tömma hela ditt sinne?
förändra alla åsikter du kommit fram till?
sanningen är att världen är usel och fördärvad
och hoppet för världen hänger i en mkt tunn tråd
den tråden heter tro...""

Välskrivet och så otroligt bra!
love it!
kram

2006-09-18 @ 21:07:34
URL: http://porcupine.blogg.se
Postat av: Jossan

"att inte våga kan vara klokt, för övermod för ofta ut på vilsna vägar
att fega ur kan ibland kräva mer mod än att bara hänga på"
Sant. Som med mycket annat finns det två diken, i det här fallet är det ena kanske att överskatta sin förmåga och det andra att underskatta sin förmåga. Man behöver hitta vägen mellan dikena. Ibland tror man nog att det handlar om att hitta en medelväg mellan att vara modig och vara feg. Men vem kan egentligen bestämma vad som är fegt och inte?

2006-09-19 @ 16:59:13
URL: http://josefinelarsson.blogg.se
Postat av: Anonym

"att inte våga kan vara klokt, för övermod för ofta ut på vilsna vägar
att fega ur kan ibland kräva mer mod än att bara hänga på"

så väldigt sant! ibland kanske man gör rätt i att inte ta för stora risker, frågan är om det är värt det? och ibland måste man bara våga ta steget att följa sitt eget amvete istället för att bara göra som alla andra.

du är bra!

2006-09-19 @ 19:39:31
URL: http://johannawerner.blogg.se
Postat av: Anonym

haha, flickorna har talat mikael ;)... kan bara hålla med

2006-09-20 @ 11:40:33
Postat av: Anonym

Tack för din kommentar. Du har så rätt.
Det är alltid mer än ord. Ord är bara vad vi klär dessa djupa funderingar och all tid vi ägnat åt tankar osv. med.
Du skriver bra, det vet du. Jag stal en del av dina tankar och klädde dem i andra ord till en vers på min blogg idag. Jag tror nämligen det handlar om att finna balansen mellan realitet och illusioner. Jag tror faktiskt mod ibland kan vara ett inte vara vad de flesta skulle kalla "modig" Att avblåsa vissa saker. Att vara vis och inte dumdristig. Men man ska akta sig för att hamna i ett läge där man aldrig tar risker. Ibland förlorar man, ibland vinner man. Svårt att veta när, eller hur? Verkligheten smärtar ibland. Sant!!

Vilken vedermöda det är att aldrig helt lyckas tömma vad man menar och tänkt, att aldrig någon helt kommer att förstå. Så kan iaf. jag känna ibland.. och vilken vedermöda att inte veta - att det inte finns svar på när man ska och inte riskera, försöka, våga eller fega ur..

Tänkvärt och bra! Du kan!
Fortsätt såhär!
"Ord är något av det viktigaste vi har" (mikael kolflaath) :P

frid/charlotte

2006-09-20 @ 17:44:56
URL: http://mythoughtscharlotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback