känslor - ett val

"you don't feel what you don't wanna feel" - m

känslor är ofta förbundna med vår vilja
vi kan ibland välja att inte känna
vi kan välja bort både smärta och glädje
även välja vart vi hittar vår glädje och sorg

men ska man leva på sanningar
ja då nyttar det inte att ljuga
då kan man inte välja bort känslor
sen kommer frågan: vill man känna allt?

nej, jag tror inte det
vi förtränger det vi inte vill ha
det som vi inte tycker om
vi kastar bort en massa känslor
rättare sagt, vi undviker dem

har du kännt kärlek, vet du vad det är
men att välja det, är inte alltid lätt
ofta kostar det, för kärlek är alltid gensidig
vänskap, relationer och annat
inget är gratis

med kärlek/m

Kommentarer
Postat av: Jossan

Det här brukar jag försöka säga till folk ibland, att man kan välja vad man ska känna mycket mer än vad de flesta tror. Alla är så styrda av sina känslor, även jag såklart. Men om vi bara fattar det så kan vi nog kontrollera känslorna mycket mer, tror jag :)

Postat av: Charlotte

Ni har så rätt. Men frågan är om det alltid är bra att välja att inte känna?
För bakom känslor finns visserligen val men också en orsak till att man känner som man gör. Jag skulle snarare vilja gå tillbaks till orsaken om jag får oönskade känslor. Som att kanske det finns själviskhet bakom självömkan och en känsla av det är synd om mig. Kanske finns det äkta kärlek och en längtan efter att ge till den man är menad för bakom förälskelse och att man blir kär?
Det gäller att pröva sig själv lite och hitta rätt. Inte känna för mycket, men heller inte att inte känna alls. Det är inte sunt att stänga ute allt, men heller inte sunt att drunkna i känslor.
Att göra rätt val, det är väl vad allt handlar om.

2008-05-27 @ 10:54:59
URL: http://mythoughtscharlotte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback