många sätt att rulla bollen...

Point eller breddspel? Target eller passningsspel? Alternativen är många och det börjar nu bli dags för att forma en spelhandbok; vägledning och bestämmelser för sektionens sätt att utöva sporten.
2-1-2? 2-2-1? 1-2-1-1? Bara en lek med siffror sägs det, men sanningen är att taktik är A och O för att lyckas! Styrspel kan vara effektivt, men helplanspress kan vara ännu mer effektivt, dock mer riskabelt. Och sedan kommer den stora frågan; hur mycket skall vara fasta passningsvägar och rörelsemönster, och hur mycket överlåter man till spelarnas egen kreativitet?

Med agressiv mentalitet och tillhängare av hård fysikträning har jag själv landat på en något blandad version av helplanspress och styrspel, mer säger jag inte här. Anfallet är snabba kontringar blandad med uppspel och fasta varianter. Men det finns inga absolut inom sport, förutom att träning gör mästare, och det finns ingen garanti för att det jag har hittat är unikt eller kommer att funka, men det chansen finns alltid där, och skulle jag lyckas, ja då har man kommit någon vart som tränare...

På ett år och 2 månader har mina flickor gått från att fölora alla matcher, till att bli ett hett toppenlag som kan slå vem som helst... När jag tog över laget oktober 2008 så hade dessa tjejer aldrig vunnit en match, ej heller tagit poeng, snittade på under ett gjord mål per match...
Visar bara till tabell efter halvspelad 07/08 säsong:



Hård träning gjorde att de förra året tog 14 poeng (även fast en flyttad match aldrig blev officiellt godkänd pga missförstånd så spelades den, vi vann och Sten Sture gav oss sista kvalplatsen på goodwill).
I år har vi fått förbereda oss, ladda ordentligt och även fast vi inte gjort så hemskt mycket mål, så vinner vi matcher!
Och här är årets tabell såhär långt:



Hur det här har gått till? På gripande bara ett år drygt? 13 hårt tränande tjejer och två tränare med ögon för bara en enda sak; att utvekclas för att vinna!
Varje match är ett krig, varje plan ett slagfält! Varje lag ett hot och varje närkampkamp avgörande!
O vad jag älskar dessa 13 krigare, och o vad kul vi har!

För LOIF och F95/crazy m


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback