greven

Ibland kan jag tycka att filmer kan vara lika bra som böcker, men inte många delar den gåvan.
Visst, jag läser böcker. Har läst de allra flesta klassiska böcker av författare som t ex Jules Verne, Victor Hugo, Walter Scott, Louis R. Stevensson, Charles Dickens, Mark Twain för att nämna några.
Många klassiska böcker har ofta blivit filmatiserad, tyvärr blir det inte alltid bra filmer.

Greven av Monte Cristo är en sådan klassiker som har filmatiseras flera gånger. Senaste versionen kom ut i 2002 och är en riktigt bra film, faktiskt. Idag började jag läsa boken på min iPad på engelska (vilket är mkt bättre än norska eller svenska) och jag han med första tre kapiteln innan jag kom hem från jobbet. Det inspirerade mig till att se filmen, som jag har i min kollektion av filmer. I filmens första scen blir jag för första gången medveten om hur manusförfattaren har avvikit en hel del från boken som är så vackert författad av Alexander Dumas. Jag blev upprörd av denna nyupptäckta sanning, och det tog ett tag in i filmen innan jag igen tyckte att den var bra. Mycket tack vare briljant skilldring av Edmund's fengelse-uppehåll spelad av Jim Caviezel (The Passion of the Christ). Filmen är grymt bra, värt att se!

med kärlek till film / mikael

Kommentarer
Postat av: Anonym

nice film ju

2010-12-09 @ 00:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback